ژوئن 25, 2021

نوبت دهی تعویض پلاک اینترنتی چگونه انجام می‌شود؟

تعویض پلاک اینترنتی در تمامی مراکز فک پلاک تهران از شهریور 99، به منظور حفظ سلامت مراجعین در راستای ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرایی شده است. از این رو برای دریافت نوبت دهی تعویض پلاک با مراجعه به سامانه مربوطه و ثبت نام فک پلاک اینترنتی، اقدام به رزرو نوبت کنید. توجه داشته باشید در صورت حضور در این مراکز فاصله گذاری اجتماعی را رعایت فرمایید تا از ازدحام افراد جلوگیری شود.

یکی از پیامدهایی که شیوع ویروس کرونا برای کشور ما داشت، تعطیلی بسیاری از اداره‌ها و مراکز دولتی پر رفت‌وآمد بود. در این میان تعطیل شدن مراکز تعویض پلاک باعث شد که بسیاری از افرادی که قصد معامله خودرو را داشتند معطل شده و کارشان لنگ بماند. به همین دلیل مراجع ذی‌ربط به دنبال راه‌حل جایگزین و جلوگیری از تجمع در این مراکز بحث نوبت دهی تعویض پلاک اینترنتی را پیش کشیدند. همچنین برای سال 1400 نیز تعویض پلاک اینترنتی در دستور کار قرارگرفته است. در این مقاله قصد داریم تمامی جزییات این طرح و پیش‌نیازهای آن را بررسی کنیم.

نوبت دهی اینترنتی برای تعویض پلاک از چه زمانی کلید خورد؟

از ابتدای شهریورماه سال 1399 فرایند نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک کلید خورد. برای این منظور سامانه‌ای طراحی شد که مراجعین می‌توانند با رفتن به این سامانه به‌صورت اینترنتی برای فک پلاک ثبت‌نام کنند. این کار در ابتدا تنها در مراکز تعویض پلاک تهران اجرایی شد اما رفته‌رفته به سایر شهرها نیز گسترش پیدا کرد. به‌این‌ترتیب مراجعین می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مرکز مربوطه مراجعه کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن کار خود را انجام دهند. استفاده از این شیوه نوبت دهی تعویض پلاک نه‌تنها باعث شد که تجمع در این مراکز به حداقل برسد بلکه زمان فک پلاک و تکمیل فرایند انتقال را نیز به حداقل رساند.

اساس نوبت دهی اینترنتی در مراکز تعویض پلاک چیست؟

برای تعویض پلاک اینترنتی پس از ثبت‌نام در سایت روز و ساعتی که باید به مرکز مراجعه کنید تعیین خواهد شد. برای تعیین نوبت در این مراکز به پلاک خودروها توجه می‌شود. به‌این‌ترتیب افرادی که صاحب خودروهایی با پلاک زوج هستند، زمان مراجعه آن‌ها در روزهای زوج مشخص خواهد شد. همچنین صاحبان خودرو با پلاک فرد باید در روزهای فرد مراجعه کنند.

در سال 99 نوبت دهی تعویض پلاک به‌صورت اینترنتی در چه شهرهایی اتفاق افتاد؟

همان‌طور که گفتیم حدود 6 ماه از اجرایی شدن طرح تعویض پلاک اینترنتی می‌گذرد. در این زمان استان‌های تهران، اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، گیلان، خراسان رضوی، کرمانشاه، یزد، البرز و قم به این طرح پیوستند. برنامه سال آینده به این صورت است که تمامی استان‌های ایران به این شبکه نوبت دهی متصل شده و به‌این‌ترتیب مراجعه‌ها به مرکز تعویض پلاک سازمان‌دهی شود.

برای نوبت دهی تعویض پلاک به‌صورت اینترنتی باید چه کار کنیم؟

اولین قدم برای شروع این فرایند مراجعه به سامانه‌ای است که برای تعویض پلاک اینترنتی طراحی شده است. برای دسترسی به این سامانه باید وارد وب‌سایت https://nobatdehi.epolice.ir شوید. زمانی که وارد این سامانه می‌شوید باید ابتدا فرایند ثبت‌نام را تکمیل نمایید. برای این کار باید بر روی گزینه ثبت‌نام کلیک کرده و اطلاعات موردنیاز را دریافت کنید.

پس از ثبت‌نام باید استان و شهر موردنظر خود را انتخاب کنید. در مرحله بعد باید نوع وسیله نقلیه را وارد نمایید. در اینجا کاری که شما باید انجام بدهید به‌طور موقتی متوقف خواهد شد تا سامانه بتواند در میان مراکز تعویض پلاک جستجوی خود را آغاز کند. پس از تکمیل فرایند جستجو فهرستی بر روی صفحه ظاهر خواهد شد که شامل تمامی مراکزی است که در شهر موردنظر ظرفیت نوبت دهی تعویض پلاک را دارند. از این فهرست شما می‌توانید مرکز موردنظر خود را انتخاب کنید.

پس از انتخاب مرکز تعویض پلاک، روزها و ساعت‌هایی که شما می‌توانید به‌صورت حضوری به مرکز مراجعه کنید بر روی صفحه ظاهر می‌شوند. حال باید روز و ساعت موردنظر خود را برای مراجعه انتخاب کرده و با طرف مقابل خود برای حضور در مرکز هماهنگ کنید. پس از تعیین قرار مراجعه حضوری باید اطلاعات پلاکی را که در حال حاضر بر روی خودرو نصب است وارد نمایید. در این مرحله تمامی مدارکی که باید در هنگام مراجعه حضوری با خود به همراه داشته باشید به شما نشان داده خواهد شد. پس از مطالعه دقیق مدارک، دکمه ثبت را فشار داده و فرایند نوبت‌گیری خود را تکمیل نمایید.

چه قوانینی بر تعویض پلاک اینترنتی حاکم است؟

مهم‌ترین نکته‌ای که باید برای ثبت‌نام در سامانه نوبت دهی تعویض پلاک و دریافت نوبت به یاد داشته باشید، دقت در انتخاب محل و ساعت مراجعه است. زیرا درهرحال حاضر برای هر شخص تنها یک‌بار امکان ثبت‌نام در این سامانه وجود دارد. بنابراین اگر شما یا شخص مقابل به هر دلیلی نتوانید در تاریخ تعیین‌شده در محل حضور پیدا کنید، نوبت شما باطل خواهد شد. بنابراین باید برای تعیین محل و ساعت مراجعه با طرف مقابل خود کاملا هماهنگ باشید.

این طرف مقابل ممکن است فروشنده یا نماینده قانونی او باشد. البته درصورتی‌که وکالت‌نامه رسمی از فروشنده را در دست دارید، نیازی به مراجعه او نخواهد بود. اما توصیه می‌شود که تا حد امکان از خرید خودرو به‌صورت وکالتی خودداری کنید. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید در زمان مقرر در مرکز حضور پیدا کنید، باید پیش از فرا رسیدن نوبت وارد حساب کاربری خود شده و نوبت را لغو کنید.

به‌علاوه باید تمامی مدارک لازم را در زمان حضور در مرکز آماده کرده و به دنبال داشته باشید. این مدارک شامل اصل مدرک شناسایی خریدار و فروشنده (شناسنامه و کارت ملی)، کارت خودرو و اصل سند مالکیت خودرو هستند. به‌علاوه باید برای اینکه محل سکونت خریدار احراز شود، اصل اجاره‌نامه یا سند مالکیت منزل که به نام شخص یا یکی از اقوام او مانند همسر، پدر یا مادر باشد، به مرکز تعویض پلاک ارائه شود.

باید در زمان ورود اطلاعات به سامانه کاملا دقت کنید. زیرا تنها در صورتی مجوز ورود به مرکز را خواهید یافت که اطلاعات سامانه به‌طور کامل با مشخصات شما مطابقت داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *