سپتامبر 25, 2022

علت، علائم، راه های پیشگیری و درمان آن

این امر باعث میشود استخوانهای شما به تدریج ضعیفتر گردد. پارگیهای جزئی در رباطها باعث افزایش بازسازی استخوانها میشود، زیرا که اکسیژنرسانی ناحیه از طریق گردش خون افزایشیافته و استخوانها اکسیژن بیشتری دریافت میکنند. اگر پزشک احتمال میدهد که علت پوکی استخوان شما یک عارضه پزشکی است (نه از دست دادن تدریجی استخوان که با افزایش سن رخ میدهد)، ممکن است برای شما آزمایشات خون و ادرار تجویز کند. مهمترین عامل در درمان پوکی استخوان، به گردش خون و اکسیژن مربوط میشود. طبق نتایج بدست آمده، برای خفیفترین موارد پوکی استخوان، تمرینات ثباتی ستون فقرات موثر واقع میشود و با کمک به تقویت عضلات، منجر به تحرک بیشتر و استقرار بهتر ستون فقرات میگردد. درست غذا خوردن تنها کاری نیست که میتوانید برای حمایت از سلامت استخوانهای خود انجام دهید.

تعرفه تراکم استخوان 98
به طور کلی، بهترین کار این است که با تغذیه مناسب، فعالیت بدنی منظم و پیروی از یک سبک زندگی سالم، از پوکی استخوان پیشگیری کنید. استخوان یک بافت زنده و پویا در بدن میباشد که برای بازسازی خود به اکسیژن نیاز دارد. در سرتا سر دنیا پوکی استخوان عامل بیش از ۹/۸ میلیون شکستگی در استخوان می باشد به طوری که هر ۳ ثانیه یکبار یک استخوان بر اثر پوکی استخوان می شکند. البته اگر می خواهید برنامه ریزی کنید باید وقت بیشتری برای آن در نظر بگیرید چون باید قبل از انجام آن فرم هایی را پر کنید. مسئله اصلی، داشتن کلسیم کافی برای تولید بافت استخوان جدید نیست. اگر مطمئن نیستید که فرزند شما ویتامین دی کافی دریافت میکند، با پزشک خود صحبت کنید. اگر به اندازه کافی غذاهای حاوی کلسیم و ویتامین D مصرف نمیکنید. ویتامین دی (D) می تواند به بدن در استفاده از کلسیم به دست آمده از مواد غذایی کمک موثر نماید.

تراکم استخوان باید چند باشد دستگاه های جانبی، تراکم استخوان در مچ دست، پاشنه یا انگشت را اندازه گیری می کنند. در صورتی که برای اطمینان از درستی آزمایش نیاز به انجام DEXA باشد، این کار باید در شرایط یکسان و با دستگاه های یکسان انجام شود. با این حال زنان سفید پوست و آسیایی، به ویژه زنان مسن که یائسه شدهاند و خانمهای باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند. همانطور که مطرح شد، پوکی استخوان معمولا علائمی ندارد و معمولا افراد زمانی متوجه ابتلا به آن میشوند که دچار شکستگی و آسیبهای استخوانی میشوند. در سالهای اخیر، آسیب شناسان با انجام کالبدشکافی در بیماران فوتشده متوجه شدهاند، کسانی که قبل از مرگشان به پوکی استخوان شدید مبتلا بودهاند؛ در سیستم گردش خونشان مقداری زیادی رسوب کلسیم وجود داشته درصورتیکه هنوز آنها به پوکی شدید استخوان مبتلا گردیده بودند. سایر مواد مغذی که سلامت استخوان را تقویت میکنند شامل پروتئین، منیزیم، ویتامین K و روی است.

علاوه بر این، بهبود سبک زندگی نیز برای حفظ سلامت استخوانها ضروری است. بدن شما برای استخوان سازی و حفظ سلامت آنها نیازمند کلسیم، مواد معدنی و فسفات است. نوشیدن شیر غنی شده با ویتامین D یکی از بهترین روش ها برای جذب کلسیم مورد نیاز بدن است. برای سنجش تراکم استخوان راه های متفاوتی وجود دارد ولی رایج ترین روش آن استفاده از تعرفه تراکم استخوان 98 روش DEXA است. به این ترتیب کسانی که ورزش منظم و مداوم می کنند، هم استخوان های متراکم تری خواهند داشت و هم سیر پوک شدن استخوان در بدن آنها کند خواهد بود. کیسه های خرید سنگین را به تنهایی حمل نکنید و در صورت نیاز به هنگام راه رفتن از واکر یا عصا استفاده کنید. گاهی اوقات، از دست دادن استحکام استخوان به علت نامعلومی رخ میدهد. و با توجه به اين كه شكستگي در استخوان هاي هيپ، مهرهاي کمري و مچ دست در زنان پست منوپوز رخ مي دهد فلذا اين مطالعه براي مشخص كردن تراكم استخوان در سه ناحيه فوق و ميزان حفظ تعادل که خود مرتبط با احتمال افتادن ميباشد در زنان پست منوپوز با سابقه فعاليت منظم فيزيكي و بدون سابقه فعاليت فيزيكي با شرايط سوسيواكونوميك مشابه انجام گرفته است تا نقش ورزش را در تراكم استخوان، تعادل و ريسک شكستگي ارزيابي كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.