سپتامبر 23, 2021

اسم موتور زانتیا 3000، V6 ESL Engine می باشد

اما لازم است که در خصوص شرکتهایی که در ایران اقدام به تولید ماشین نمودند هم آشنایی پیدا کنید. در تکمیل آشنایی با امکانات زانتیا بهتر است اندکی راجع به سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی آن نیز بیشتر بدانیم. در بخش تاریخچه ماشین در ایران با نحوه ورود و آشنایی مردم ایران با خودرو آشنا شدید. تا اینجا شما را با تاریخچه ماشین در ایران آشنا کردیم در ادامه شرکتهایی که مبادرت به تولید اتومبیل در ایران نمودند معرفی خواهیم کرد. قطعاً دانستن این موضوع برای شما جالب خواهد بود که از سال ۱۳۴۶ الی ۱۳۵۷ پیکان در مدلهای مختلفی از قبیل لوکس، استیشن، کار، جوانان، اتوبوس و همچنین وانت در مدلهای بیابانی، مینی بوس، اتوبوس ۳۰۲ شهری، سوپر لوکس و آمبولانس به تولید میرسید. این شرکت در سال ۱۳۷۲ با عقد قرارداد با شرکت «کیا موتور» کره جنوبی مبادرت به مونتاژ و نیز ساخت اتومبیل«پراید» در مدلهای ۴ درب و ۵ درب نمود. بهتر است بدانید که در سال ۱۳۸۰ هم قراردادی با شرکت سانیانگ موتور کره جنوبی جهت تولید خودروی موسو از طرف شرکت مرتب بسته شد که موفق شد به مرحله عملی نیز برسد. همزمان با اینکه ماشین آلات شرکت تالبوت در سال ۱۳۶۷ وارد ایران شد قرارداد استفاده از نیروی محرکه شرکت پژوی فرانسه و ساخت پژو ۴۰۵ در ایران خودرو بسته شد.

در آن عصر مردم هر روز برای اینکه این چهار چرخ عجیب و غریب را تماشا کنند به میدان مشق که باغ ملی کنونی است میرفتند و این وسیله را با عناوینی از قبیل گردونه فرنگی، خر دجال، ارابه شیطان میشناختند. ECU از طریق یک کابل ارتباطی به دستگاه متصل می شود و هر خودرو دیاک مخصوص به خود را دارد. شرکت مذکور با هدف خرید و فروش و نمایندگی انواع خودرو فعالیت خود را از سال ۱۳۳۶ آغاز نموده است. خرید و فروش و قیمت پژو پارس ELX در تهران – شیپوربیش از 74 خودرو و ماشین پژو پارس ELX کارکرده و صفر با قیمت های مناسب در تهران و … پس از اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید نام شرکت ایران ناسیونال به شرکت ایران خودرو تغییر نام پیدا کرد. در همان سال بود که ماشینهای «شاهین» و «آریا» در کارخانه پارس خودرو به تولید رسید. پس از آن در سال ۱۳۴۷ ماشین «ژیان» در کارخانه ساپیا تولید شده و روانه بازار شد. شایان ذکر است که شرکت تولیدی و صنعتی ایران کاوه یا سایپا اولین محصولات خود را که شامل اتومبیل رنو ۲ درب و ۴ درب، ژیان، آهو، پیکاپ و نیز لوازم یدکی بود روانه بازار کرد.

گفتنی است که این خودرو در سال ۱۳۴۶ روانه بازار شد. زانتیا 3000 تنها مدل این خودرو است که 6 سیلندر بوده و آرایش موتور آن V شکل است، به همین خاطر به آن سیتروئن زانتیا V6 نیز می گویند. به احتمالاً زیاد خود شما هم میدانید که بزرگترین کارخانه اتومبیل سازی در ایران، شرکت ایران خودرو است. قطعاً خود نیز میدانید که اولین اتومبیلی که در ایران ساخته شد«پیکان» بود که در «کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال» تحت لیسانس کارخانه تالبوت انگلستان به تولید میرسید. قطعاً خود میدانید که اولین خودرویی که در کشور جزء پر تیراژترین ماشینها محسوب میشد پیکان بود که بعد از ۴۰ سال، ساخت آن در سال ۱۳۸۴ متوقف گردید. این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۴۵ با سرمایه اولیه ۱۶۰ میلیون ریال و با نام شرکت سهامی، تولید اتومبیل سیتروئن ایران را آغاز نمود و موفق شد در سال ۱۳۴۷ به موتور زانتیا مرحله بهرهبرداری برساند. جالب است بدانید که برای تولید پیکان، با شرکت روتس انگلیس در سال ۱۳۴۵ قراردادی منعقد گردید که یک سال پس از آن کارخانه خودروسازی با نام ایران ناسیونال با در دست داشتن سرمایهای تقریباً به اندازه ۴۰۰ میلیون ریال آغاز به کار کرد.

همانطور که خود شما هم مستحضر هستید پس از پیکان، پراید که با قیمت پایینی تولید میشد توانست جایگزین پیکان شود. همان گونه که خود شما هم مطلع هستید در سالهای اخیر تولید اتومبیلهایی با فناوری جدیدتر شروع شده است. در ادامه این روندی که شرکت ایران خودرو طی کرد از دهه ۸۰ به بعد هم تولید خودروی سواری پژو ۲۰۶، سمند، پژو ۲۰۷ و نیز پژو ۲۰۶ صندوقدار که به نام اس دی هم خوانده میشود و تندر ۹۰ شروع شد. بعد از اینکه کارخانه تالبوت انگلستان تعطیل شد شرکت ایران خودرو مبادرت به خرید ماشین آلات خط تولید آن نمود و از آن پس بیشتر قطعات خودروی پیکان در ایران تولید گردید. این شرکت در سال ۱۳۴۱ با سرمایه ۱۰۰ میلیون ریال ثبت گردید. پس از این، در سالهای بعد تولید ماشینهایی اعم از اتوبوس، وانت و مینی بوس آغاز گردید. این شرکت تولیدی و صنعتی از سال ۱۳۶۱ شروع به تولید وانت یک دیفرانسیل نیسان با موتور ۲۴۰۰ سی سی نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *